Three, Two, One

Projekt Three, Two, One… prináša jedinečnú hudbu,  ponúka publiku diela, ktoré bežne u nás neznejú. Jeho názov vychádza z dramaturgického plánu a znamená Three – traja hudobní skladatelia a ich tri zbierky, Two – dvaja interpreti, One – jedno miesto. Projekt pozostáva z troch projektových koncertov s rozličným programom ale rovnakou tematikou. Jedná sa vo svojej podstate o jedinečné koncertné prevedenie troch zbierok pre dvoje huslí od troch hudobných skladeteľov – Bélu Bartóka, Luciana Beria a Wojciecha Czepiela. Koncertné prevedenie troch kompletných zbierok duet – 44 duet pre dvoje huslí, 34 duet pre dvoje huslí a 24 duet pre dvoje huslí. Takéto prevedenie by bolo unikátnou a jedinečnou príležitosťou porovnať kompozičné techniky a zámery hudobných skladateľov, keďže autori skomponovali duetá z rovnakých pohnútok- na podnet huslistov, pedagógov. Bartókove duetá boli Beriovi ako vzor, ktorým sa inšpiroval a prevedenie Beriových 34 duet by bolo uvedených ako slovenská premiéra resp. prvé súhrnné uvedenie diela na Slovensku. Wojciech Czepiela sa inšpiroval Bartókovými aj Beriovými duetami a uvedenie jeho diela by bola slovenská premiéra. Ako interpreti sa predstavia Andrej Krajčovič a Andrej Baran. Koncerty sú určené širokému publiku a milovníkom hudby. Radi by sme projekt predstavili mladým huslistom, keďže autori ako základ pre hudobné motívy používajú husľové techniky a v jednotlivých duetách sa zameriavajú na jednu alebo dve hudobné a technické výzvy. Toto technické zadelenie diel je pre poslucháča nepostrehnuteľné, s touto problematikou sa musia vysporiadať len samotní umelci.

Béla Bartók: Za vznikom 44 duet pre dvoje huslí stojí požiadavka Ericha Dolfeina, nemeckého huslistu a pedagóga v rámci korešpondencie z roku 1930 medzi ním a skladateľom, ktorý neformálne požiadal Bartóka o úpravu klavírnej zbierky Pre deti. Namiesto aranžovania diel z klavíru pre husle požadované Dofleinom sa však Bartók rozhodol napísať súbor úplne nových skladieb pre dvoje husle. „Pre deti“ pre klavír a 44 duet pre dvoje huslí majú veľa spoločného. Obe zbierky sú úpravami ľudových piesní – v prípade klavírneho cyklu Bartók používa maďarské a slovenské melódie. V prípade husľových duet však siahol po ľudových melódiách zozbieraných nielen z Maďarska (14 duet) a Slovenska (13 duet) ale aj Rumunska (9),  Ukrajiny (4), Srbska (1), Turecka (1). Dve duetá (#35 a 36) sú originálne melódie od Bélu Bartóka, ktoré sú napísané v ľudovom štýle. Jedine v duu č.19 „Víla“ použil tému z klavírnej zbierky „Pre deti“.

Luciano Berio: Pre skladateľa Beriovho formátu tráviť drahocenný čas v rokoch 1979 až 1983 písaním série 34 husľových duet, z ktorých väčšina trvá aj menej ako minútu sa môže zdať scestné, no práve tu Berio rozptyľuje všetky pochybnosti o umeleckej hodnote takýchto zbierok. Diely sú emocionálne široké, vyvážené, technicky prepracované a nech sú akokoľvek krátke a jednoduché, nikdy nezapadajú do roviny kompozičnej šedi. V dielach zobrazuje svojich priateľov, osobnosti kultúrneho života ich plusy aj karikatúrne vykreslené mínusy.

Wojciech Czepiel: Poľský huslista, skladateľ a dirigent narodený  v roku 1954 zastupuje súčasnú hudobnú skladateľskú školu v Poľsku. Autor sa v diele rozhodol použiť trochu iný prístup ako Bartók a Berio. Táto kolekcia je rozsiahlejšia no s menším počtom skladieb (24) zato s výrazne pestrým hudobným jazykom naprieč celým súborom. Zahŕňa skladby inšpirované hudbou poľskej vrchoviny Podhalie, najmä oblasťou Pienin, duetá napísané súčasným skladateľským jazykom, aleatorikou ale aj čisto klasickou tonálnou formou. Dáva priestor interpretom na ukážku ich vlastnej predstavivosti a muzikálnosti.